Praktijk OPSY

Onze wachttijd is op dit moment ongeveer 6-8 weken

Druk en impulsief gedrag

We creëren een werkwijze passend bij het karakter en de belevingswereld van uw kind!

Druk en impulsief gedrag

Je spreekt van druk en impulsief gedrag als uw kind erg beweeglijk is, motorische onrust heeft, ongecontroleerd gedrag laat zien en weinig remmingen heeft. Dit kan diverse oorzaken hebben. Allereerst kan het zo zijn dat dit bij de leeftijd van uw kind hoort. Zo wordt gezien dat jonge kinderen vaak impulsiever zijn dan oudere kinderen. Ook bij jongetjes wordt over het algemeen drukker en impulsiever gedrag gezien dan bij meisjes. Tevens kan het zo zijn dat uw kind gevoeliger is voor prikkels dan gemiddeld. Kinderen die gevoelig zijn voor prikkels zijn eigenlijk de hele dag bezig om deze prikkels te verwerken. Als er teveel prikkels binnenkomen dan uw kind aankan, kan het zijn dat ze druk en impulsief reageren. Bovendien speelt het temperament van uw kind ook mee. Een kind dat in aanleg graag de wereld ontdekt en temperamentvol is, zal vaker druk en impulsief gedrag laten zien dan een kind dat in aanleg wat rustiger en kalmer is. Tot slot speelt de omgeving een rol. Zo kan een heftige gebeurtenis binnen het gezin of een grote verandering van invloed zijn op het gedrag van uw kind. In het geval dat het drukke en impulsieve gedrag van uw kind ervoor zorgt dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit of dat u als ouder even niet zo goed weet hoe u hiermee om moet gaan, kunnen we gezamenlijk kijken wat helpend kan zijn.

ADHD

Ook kan het zo zijn dat uw kind van zichzelf erg druk en impulsief reageert en dat hij of zij hier dusdanig veel last van heeft dat het de ontwikkeling in de weg staat. In dit geval kan er sprake zijn van ADHD. Een orthopedagoog of psycholoog kan kijken of er voldoende aanwijzingen zijn om de concentratieproblemen te classificeren als ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Er zijn drie soorten classificaties mogelijk:

  1. ADHD overwegend onoplettend beeld (ook wel ADD genoemd; voornamelijk moeite met het vasthouden van aandacht)
  2. ADHD overwegend hyperactief/impulsief beeld (voornamelijk druk en impulsief gedrag)
  3. ADHD gecombineerde beeld (zowel moeite met het vasthouden van de aandacht alsook druk en impulsief gedrag).

Binnen de praktijk wordt er voornamelijk waarde gehecht aan het verklaren van bepaalde problemen in plaats van het ‘zetten van een stempel’. Het bepalen van de juiste hulpverlening wordt als belangrijkste uitgangspunt gezien. Indien het stellen van een diagnose hierbij kan helpen, is dit mogelijk, maar dit is zeker niet het uitgangspunt.